Yossi Lemel

U rodził się w 1957 roku w Jerozolimie, ale pochodzi z rodziny żyjącej w Polsce przez 650 lat. Jego rodzice urodzili się w Będzinie i przeżyli Holokaust – matka Yossego była internowana w wielu obozach pracy, a ojciec trafił do Auschwitz.

Yossi jest jednym z najwybitniejszych izraelskich grafików, znanym dobrze także europejskiej i amerykańskiej publiczności. Specjalizuje się w tematach społecznych i politycznych. Jego plakaty są podziwiane i wyróżniane na całym świecie, jest laureatem ponad 70 prestiżowych nagród, otrzymał m.in. Grand Prix na koreańskim biennale plakatu, złoty medal na Promax Canada oraz na biennale w Meksyku, Złotą Pszczołę w Mokwie oraz złotą i srebrną nagrodę na Graphis Poster 2021 w Nowym Jorku.

W swojej twórczości koncentruje się na wyzwaniach, z jakimi boryka się ludzkość od stuleci: wojny, nietolerancja, łamanie praw człowieka. Przesłanie jest dzieł jest globalne, zrozumiałe w różnych kulturach. Często również podejmuje wątki związane z konfliktem izraelsko-palestyńskim. Jego prace nie stronią od tematów kontrowersyjnych, są pełne dramatyzmu, ale też dowcipu i ironii. Obrazy, których używa, zaskakują, a czasem nawet szokują. Podczas projektowania zawsze szuka nowych narzędzi i idei. „Biorę A i C, i łączę je tak, żeby wyłoniło się z nich nowe znaczenie. Coś, czego nigdy wcześniej nie było ”- mówi -„Bo dobry plakat powinien manipulować i zaskakiwać widza; powinien poruszyć jego serce i umysł w nieoczekiwany sposób ”.

W swojej twórczości koncentruję się na wyzwaniach, z jakimi boryka się ludzkość od stuleci: wojny, nietolerancja, łamanie praw człowieka. Przesłanie moich dzieł jest globalne, zrozumiałe w różnych kulturach.

W swojej karierze zawodowej Yossi Lemel był dyrektorem kreatywnym agencji reklamowej, kuratorem i pedagogiem, a także wykładowcą na Akademii Sztuki i Projektowania Bezalel w Jerozolimie, którą zresztą sam wcześniej ukończył. Obecnie wykłada w HIT czyli Holon Institute of Technology w Izraelu. Współpracował z organizacjami takimi jak Amnesty International, Greenpeace, izraelska organizacja praw obywatelskich i UNHCR (agenda ONZ ds. Uchodźców).

Miał ponad 20 indywidualnych wystaw plakatu – przede wszystkim w Izraelu, Europie (m.in. Berlin, Hamburg, Sztokholm, Warszawa) i w Stanach Zjednoczonych (Denver, Nowy Orlean), ale także w tureckim Stambule i boliwijskiej stolicy La Paz. Był przewodniczącym jury Międzynarodowego Konkursu Plakatu, zorganizowanego w 2019 roku z okazji 100-lecia Polskiego Komitetu Olimpijskiego.

Dobry plakat powinien manipulować i zaskakiwać widza; powinien poruszyć jego serce
i umysł w nieoczekiwany sposób.”

Jest zapraszany do jury podobnych konkursów na całym świecie. Jego prace znajdują się w stałych zbiorach najlepszych światowych galerii, m.in. w Muzeum Wiktorii i Alberta w Londynie, w paryskim Luwrze, w Muzeum Sztuki w Hamburgu, w Muzeum Narodowym w Poznaniu i Muzeum Malarstwa w Zurychu.

Często bywa w Polsce, pokazuje swoje nowe prace, organizuje wystawy. W 2008 roku w Muzeum Narodowym w Poznaniu zaprezentował cykl „Moje serce” o życiu swojej matki i jej sióstr przed II wojną światową w Będzinie. Ukazał sceny z ich rodzinnego mieszkania, rynku, ulic i zamku. Trzy lata wcześniej przygotował serię fotokompozycji „1945-2005 Yossi Lemel i jego Ojciec”, gdzie wcielił się w swojego ojca Bernarda (Berischa) Dow Lemela. Była poświęcona obozom w Auschwitz i Sachsenhausen. „Przywracając pamięć, chcę budować mosty do przyszłości”, powiedział  podczas otwarcia wystawy.

W 2019 roku, w galerii warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych zaprezentował kolejne fotokompozycje z sobą w roli głównej, zainspirowane tym razem losami swego dziadka – rabina. Kolekcja pod tytułem „Ostatni chasyd z Radomska” była pokazana w ramach XVI Festiwalu Kultury Żydowskiej „Warszawa Singera”. W listopadzie 2020 w Galeriach Miejskich Poznania otworzono wirtualną wystawę „PRZYPADEK CORONY: podróż do Pandemii”. To seria plakatów Lemela kreatywnie podchodząca do tematu wirusa COVID-19. Powstały w trakcie pandemii i czasie kwarantanny. W wywiadach artysta często radzi, aby twórcy zawsze zachowywali autentyczność, pasję, ciekawość i chęć eksperymentowania